Een nieuw reisverslag vanuit Myanmar! - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu Een nieuw reisverslag vanuit Myanmar! - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu

Een nieuw reisverslag vanuit Myanmar!

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

04 Augustus 2015 | Myanmar, Pagan

Zoals ik in het vorige verslag al vertelde kon ik Yangon niet verlaten zonder een bezoekje te brengen aan de grote pagode. Ik heb deze prachtige pagode ook zeker bezocht. Bij zonsondergang was de gouden pagode prachtig verlicht. Nadat ik Yangon heb bekeken, ben ik naar het noorden van Yangon gegaan. Ik heb hier het weekend door gebracht met mensen die hier wonen en werken als journalist. Ik was erg benieuwd hoe het is om hier te leven in Yangon. Op vrijdagavond zijn we naar een club gegaan en hadden we onze eigen VIP-tafel met 2 ober's. De mensen in de club waren zowel locals als toeristen. Op zaterdagavond zijn we eerst naar een westerse bar geweest en daarna naar een huisfeest in een penthouse. Je had hier echt een prachtig uitzicht over  de stad. Op het feest waren mensen van over de hele wereld die in Myanmar werken en wonen. Het was erg leuk om te zien hoe mensen vanuit de westerse wereld hier leven.

Inle lake:
Op zondag heb ik de nachtbus genomen naar Inle lake. Dit is een meer in Myanmar waar de mensen leven op het water. De eerste dag hebben we een boottocht gemaakt op het meer met een gids. Het is echt bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven. Op het water zijn woonwijken gevestigd en de mensen vervoeren zich met bootjes waar ze pedellen met hun voeten. Ook het vissen is een hele kunst. Dit doen ze met stokken waarmee ze op het water slaan, zodat de vissen omhoog  komen. Ook zijn er speciale visnetten waarmee ze de vissen vangen. Op het meer hebben we ook de dames met de lange nekken gezien. Ze dragen een gouden kettingband om hun nek, dit wordt vooral in het noorden van Myanmar gedragen. We zijn naar een monestry op het meer geweest waar monniken leven, naar de sigarenplantage en naar een tempel op het meer. Na al de bezienswaardigheden heeft onze gids zijn huis laten zien aan het meer. Dat was erg bijzonder. Zijn familie was hard aan het werk om handgemaakte tassen te maken. Nu weet ik waar de tasjes op de marktjes vandaan komen en vooral hoe ze worden gemaakt. De volgende dag zijn we de natuur rondom het Inle lake gaan verkennen met de fiets. We zijn o.a. naar een monestry geweest en naar een wijnplantage. De volgende ochtend was het tijd om de bergen in te gaan.

Om 8 uur 's morgens werden we opgehaald om een bergtocht te gaan maken van 2 dagen en 1 nacht. De eerste dag moesten we 6 uur lopen tot onze slaapplek. De natuur was fantastisch mooi in de bergen. Tijdens onze tocht kwamen we een boeddhistische grot tegen. Er waren allemaal boeddhabeelden en monniken in de grot. Dit was erg gaaf om te zien.
Midden in de bergen waren kleine dorpjes waar vooral mensen op het land aan het werk waren. Voor andere soorten voedsel gaan de mensen 1 keer in de week naar het plaatsje beneden. Ook kwamen we 2 scholen tegen. Dit was echt heel leuk om te zien. De kinderen waren erg blij om ons te zien en we konden een kijkje nemen in de klaslokalen. Aangekomen bij onze lunchstop zaten we al 1500 meter hoog in de bergen. Daarna moesten we nog een stuk lopen, maar het zwaarste gedeelte zat erop. Tegen de avond kwamen we aan bij de logeerplek. Het was in een familiehuis in een klein dorpje in de bergen. Douchen kon je in de rivier waar ze buizen met water hadden gemaakt waar je onder kon staan, de wc was een gat in de grond gevestigd in een hutje in de tuin en stroom was beperkt beschikbaar voor licht. Het was echt gaaf om te zien hoe de mensen leven in de bergen. De terugweg was minder zwaar en opnieuw weer een prachtig uitzicht. Na een lekkere lunch kwamen we weer terug in het hotel. Na een heerlijke douche heb ik de nachtbus naar Mandalay genomen.

Mandalay:
In Mandalay heb ik met de fiets te stad bekeken. Het rondlopen/fietsen in Myanmar is al een hele belevenis. Tijdens het fietsen kwam ik een tempel tegen en daar ben ik ingegaan. Het was erg ontoeristisch en er waren alleen maar locals. Er was net een ceremonie aan de gang. Een mevrouw gebaarde mij dat ik naar haar toe moest komen. Toen kreeg ik limonade en koekjes. De mevrouw sprak erg goed Engels en vertelde mij wat de monnik vertelde. Dat was wel gaaf om mee te maken. In Mandalay verbleef ik eigenlijk maar twee dagen. Ik zou van zaterdag op zondagnacht om 4 uur de nachttrein nemen naar Hsipaw. Aangekomen op het station werd ik ziek. Ik wilde nog wel naar Hsipaw gaan, maar de trein had 5 uur vertraging en is uiteindelijk ook Niet meer gegaan door heftige regenval. Ik ben toen naar een hostel in de buurt van het station gegaan. Ik had een voedsel vergiftiging. De mensen in het hostel hebben mij fantastisch verzorgd en zijn met mij naar het ziekenhuis geweest. Hier heb ik medicijnen gekregen om de bacteriën te doden.

Op een gegeven moment was ik het zat om in bed te liggen en besloot ik om mij te verplaatsen naar het zwembad. Dit zwembad was op de Mandalay hill. Ik dacht lekker rustig op een bedje liggen en af en toe een duik nemen, maar dit was zeker niet zo! Het zwembad was vol met glijbanen en luchtkussens. De mensen zwommen hier in volledige kleren. Broeken, shirts en vesten. En daar kwamen wij aan hoor met onze bikini.. Wat nu? Uiteindelijk heb ik een sjaal helemaal omgeknoopt en het meisje waarmee ik was had een shirtje aangedaan. Het was zo hilarisch. Toen we eenmaal in het water waren was het superleuk met de Burmese mensen. We werden meegenomen naar elke attractie in het zwembad. Daarna zijn we naar een tempel geweest waar we boeddha bone te zien kregen. Dit is een heilig bot van Boeddha en is speciaal in het boeddhisme. Daarna werd het tijd om de Mandalay hill op te gaan. Het was 45 minuten lopen met de trap maar zeker de moeite waard. De looproute was door fantastische tempels en steeds met een prachtig uitzicht. De top was fantastisch mooi en we hadden een prachtig uitzicht over Mandalay en de rivier.

Bagan:
Bagan! De stad met bijna 4000 tempels. Vroeger was dit de hoofdstad van Myanmar en bijna alle tempels zijn nog in goede staat. Bagan kan je het beste verkennen met een E-bike. De eerste dag hebben we de tempels in het noorden van mijn hotel bekeken. Voor de zonsondergang gingen we naar een tempel waar je op kon klimmen. Wauw, wat een prachtig uitzicht over de duizenden tempels. Naast de tempel woont een Burmees gezin en we raakten aan de praat met een meisje van elf die vloeiend Engels sprak. Ik vroeg aan haar of ze de volgende dag meeging met de E-bike om de kleinere plaatsjes met tempels rondom Bagan te bekijken. Dit hebben we gedaan. We trakteerden haar op eten. Ze vertelde dat het niet normaal is bij haar thuis om elke dag eten te krijgen. Het ligt eraan wat ze hebben verdiend. Soms krijgt ze twee dagen geen eten. We hebben haar dus goed volgepropt met eten. Ze wist super goed alle bijzondere tempels te vinden. Ook was er een tempel bij de rivier. Daar hebben we een boottocht gemaakt. Vanaf de boot was er een prachtig uitzicht over de rivier en alle tempels op het land. Voor de zonsondergang zijn we naar de hoogste tempel geweest met een fantastisch uitzicht over de duizenden tempels en de rivier. De laatste dag in Bagan zijn we naar mount Popa geweest. Dit is een natuurpark ongeveer  twee uur vanaf Bagan. Midden in dit natuurpark staat berg met tempels. We zijn op deze berg geklommen. Vanaf deze berg kon je genieten van een fantastisch uitzicht. Op deze berg liepen overigens wilde apen.

De trip in Myanmar zit er alweer bijna op. Na Bagan heb ik nog een nachtje in Yangon geslapen en nu is het tijd om naar de luchthaven te gaan. Ik vlieg vandaag terug naar Bangkok. Ik ga hier eerst even twee dagen niks doen en dan reis ik via de natuur in een week tijd naar het noorden van Thailand. 11 augustus begint mijn meditatiecursus in Chiang Mai. Ik ga dan 10 dagen het stilte klooster in. Spannend!
Mijn trip in Myanmar was erg bijzonder. Het is hier nog erg ontoeristisch en de mensen zijn zo vriendelijk. Het laat je weer even beseffen hoe goed wij het in Nederland hebben. Voor ons is het de normaalste zaak van de wereld dat er stroom uit de muur komt, warm water uit de kraan en dat we gebruik mogen maken van een luxe toilet, hier niet. De stroom valt hier regelmatig voor een paar uur uit.

Zoals jullie wel in het nieuws hebben meegekregen is het dit moment noodweer in Myanmar. Dit is vooral in het noorden. Een dag voor mijn vertrek vanuit Bagan stonden sommige straten onder water. Er was in Hsipaw (waar ik eigenlijk heen zou gaan met de trein) een brug doorgebroken. Verder heb ik er weinig van meegekregen.
Ik ben in totaal drie weken in Myanmar geweest. Echt een aanrader voor wie opzoek is naar een bijzondere reiservaring!

  • 04 Augustus 2015 - 20:51

    Aagje Adema:

    Wat een fantastisch reisverslag en wat een bijzonder land. Ik had er zelfs nog nooit van gehoord voordat ik wist dat jij er naar toe zou gaan. Heel anders dan Australië he? Wat is de wereld toch mooi en fantastisch dat je deze reis kan maken. Goede reis en geniet! Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes, Aagje

  • 04 Augustus 2015 - 21:46

    Liesbeth:

    wauw wat een mooie reis. En wat een mooie wereld leven wij. Dankje lievrt voor je prachtige veslag. Liefs van mij.

  • 04 Augustus 2015 - 22:43

    Mia Ketelaar:

    Hoi Annelies wat een mooi reisverslag,heerlijk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet! Geniet ervan en zorg goed voor jezelf!! Liefs Mia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Annelies

Van 10 juni tot en met 21 augustus zal ik te vinden zijn met mijn rugtas in the land down under. Het Australië avontuur zal dan eindelijk beginnen! Mijn reis zal beginnen in Sydney. Zodra ik Sydney heb gezien zal mijn surfkamp beginnen! Het surfkamp zal een week duren. Tijdens het surfkamp zullen we van Sydney tot Byron Bay reizen. Daarna zal de reis verder gaan langs de oostkust. Als ik in Cairns ben aangekomen ga ik een duikcursus volgen in the Great Barrier Reef. ( De mooiste Koraalzee van de wereld!) Mijn terugvlucht zal 21 augustus vertrekken vanuit Sydney. Waar ik heen ga nadat ik Cairns heb bekeken staat nog open. Het lijkt mij leuk om naar Alice springs te gaan. De Great Oceaan Road en Melbourne staan hoog op mijn lijstje. Tijdens mijn reis zal ik reisverslagen gaan schrijven en foto's toevoegen. Zo houd ik jullie op de hoogte over mijn avontuur!

Actief sinds 23 Mei 2013
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 13246

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 14 November 2015

Reis 2015 Azie

23 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Australië

Landen bezocht: