Combodja en Vietnam - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu Combodja en Vietnam - Reisverslag uit Phong Nha, Vietnam van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu

Combodja en Vietnam

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

20 Oktober 2015 | Vietnam, Phong Nha

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag heb geschreven. Tijd om mijn nieuwe avonturen te delen over Combodja en het noorden van Vietnam. In het noorden van Vietnam heb ik bezoek van Anita gehad uit Nederland.

Siem Reap: Deze stad staat bekend om Angkor Wat. Een park vol met eeuwen oude tempels. Deze bezienswaardigheid staat ook hoog op de lijst van wereld erfgoed. Om een bezoek aan dit park zo bijzonder mogelijk te maken hoorde we om 4 uur 's ochtends de wekker al rinkelen. Zo konden we de zonsopgang zien. Gelukkig was er een prachtige zonsopgang! De tempels waren erg mooi en in sommige tempels groeiden er volledige bomen.

Het was alweer een lange tijd geleden dat ik het strand had gezien, dus de volgende bestemming was Sihanoukville en Koh Rong. Vanaf Sihanoukville heb ik een boot gepakt naar het eiland Koh Rong. Parelwitte stranden, helder blauw water en schommels. Het was heerlijk om weer op het strand te zijn.

Phnom Penh: Dit is de hoofdstad van Combodja en staat bekend om de killing Fields. Jaren geleden is hier ongeveer 1/4 deel van de bevolking vermoord. In het museum krijg je een hele goede indruk van deze gebeurtenis. Ze hebben op het terrein een grote tempel gebouwd waar alle opgegraven schedels liggen. Bij elke schedel is uitgelegd hoe diegene was vermoord. Ze zijn er door toeval achtergekomen wat hier gaande was. Het werd goed geheim gehouden en tijdens het uitmoorden werd er muziek afgespeeld en de stembanden van mensen weggesneden. Echt ziek wat er in die tijd daar is gebeurd.

Daarna werd het alweer tijd om naar Vietnam te gaan. Ik ben maar 2 weken in Combodja geweest, maar ik heb een prachtige tijd gehad. Ik ben in Vietnam van zuid naar noord gevlogen. Op de airport ontmoette ik Anita, ze reisde 2 weken met mij mee door Vietnam!

Hanoi: Aangekomen in Hanoi werden we hartelijk ontvangen met rijstcake, mango en verse sinaasappelsap. We verbleven in Hanoi in een homestay. Hanoi is een hele drukke stad. Duizenden scooters die allemaal toeteren als ze passeren. Je oren knetteren naar een paar dagen in Hanoi. Bij deze familie hebben we een goede indruk gekregen van het Vietnamese eten. De eerste morgen in Hanoi ben ik om half 6 gaan sporten in het park. Ik hoorde dat de bevolking dan aan ochtend gymnastiek doet. Dit was voor mij een hele verbazing, aangezien de mensen in de voorgaande landen nogal lui waren. Ik wist niet wat ik meemaakte. De oudjes waren aan het dansen en de jongeren waren een soort gymnastiek aan het doen. Daar stond ik dan tussen de Vietnamezen op Vietnamese housemuziek te dansen. Ze hadden zelfs kerstmuziek met een beat opgezet. Verder hebben we in Hanoi hebben we de stad goed kunnen verkennen, maar na 2 dagen was het toch echt tijd om de natuur in te gaan.

Sapa: Van Hanoi naar Sapa hebben we een nachttrein genomen. Aangekomen in Sapa begon onze 2 daagse tocht. Sapa staat vooral bekend om de mooie rijstvelden. Vanaf de bergen had je hier dan ook een prachtig uitzicht op! Aan het eind van de dag kwamen we aan bij de homestay. Het gezin had fantastisch voor ons gekookt! We hebben hier een goede indruk gekregen van het dagelijkse leven in de bergen. De volgende dag hebben we onze tocht afgemaakt. Aangekomen in Sapa stond ons een heerlijke barbeque te wachten. Samen met de mensen die we in Hanoi hadden ontmoet hebben we genoten van het eten en de zelfgemaakte rijstwijn.

Halong Bay en Cat Ba: Vanaf Sapa zijn we verder gegaan naar Halong Bay. In Halong Bay hebben we een boot genomen om de prachtige natuur te bekijken. De boot bracht ons aan het eind van de dag naar het eiland Cat Ba. We hadden besloten om niet op de boot te overnachten, maar op het eiland. Aangezien de eiland zeker de moeite waard was. Halong Bay en Cat Ba staan bekend om de mooie Karstgebergte. Dit gebergte loopt van China tot het midden van Vietnam, zowel in de zee als op het land. Het hele eiland bestond uit dit gebergte. Zo nu en dan waren er wat dorpjes gevestigd en de plaats waar wij verbleven was wel wat groter. Op het eiland hadden we een heel mooi strandje gevonden die omringd was door de rotsen. Op het eiland hebben we ook nog een dag rondgereden met een scooter en hebben we wat grotten bekeken. Elke avond konden wij genieten van heerlijke verse vis een zeevruchten.

Nimh Binh: Omdat we nog geen genoeg konden krijgen van het Karstgebergte, zijn we naar Nimh Binh gegaan. Ook hier was de natuur weer prachtig! We hebben hier een boottocht gemaakt over de rivier met de rotsen aan de zijkant. Dit was echt prachtig! Ook zijn we nog naar een natuurpark geweest. In dit natuurpark zijn we met een bootje door de grotten geweest en zijn we een wandeling gaan maken. Voor Anita zat haar reis er al weer op. Ze is terug gegaan naar Hanoi. Ik ben vanaf Nimh Binh met de nachtbus naar het zuiden gegaan.

Phong Nha Ke national park: In dit prachtige gebied ben ik 3 nachten gebleven. Ik heb hier iets anders gedaan dan anders. Ik ben in een grot geweest met modder. We hadden een scooter gehuurd en zijn naar de Dark cave gegaan. Om in de grot te komen moest je met een zipline (een soort kabelbaan waar je aan hangt) over het water heen. Dat was gaaf! Aangekomen bij de grot moesten we een stuk zwemmen en klimmen over de rotsen met modder. De modder werd steeds dieper. Op een gegeven moment kwam er een modderbad. Dit was echt zo gaaf. In de modder kon je volledig drijven en ik zat volledig onder de modder. Daarna zijn we met de kajak terug naar het land gegaan en konden we nog genieten van een losse zipline. Vanaf de Dark cave hebben we een route gereden met de scooter door de bergen. Dit was echt prachtig!

Dit was het weer even voor nu. Ik ga nu mijn reis vervolgen naar het zuiden van Vietnam. De volgende stop is Hue.

  • 20 Oktober 2015 - 08:41

    Ann:

    Wow! Wat n avontuur weer! Gaaf om te lezen wat je allemaal meemaakt. Kan me goed voorstellen dat je blij bent soms een paar dagen strand te hebben om bij te komen van al die indrukken. Dikke kus mams

  • 20 Oktober 2015 - 21:52

    Wilma:

    Altijd fijn/leuk om iets van je te horen!
    Weten we meteen dat het goed met je gaat!

  • 21 Oktober 2015 - 21:33

    Aagje:

    Dag Annelies, weer een aantal ervaringen rijker en een aantal kilometers verder. Het was vast ook leuk om iemand uit het moederland te ontmoeten en een paar weken je belevenissen mee te beleven. Je bent nu al weer een hele tijd weg en zo te horen geen heimwee (???) Het is fijn om te lezen dat je zo geniet van alles wat je mee maakt en leuke mensen ontmoet. Lieve groet van Aagje.

  • 25 Oktober 2015 - 19:45

    Buurtjes:

    Someone, somewhere, thinks of your smile
    and while doing this, thinks life is worthwile,
    so when you're lonely; remember it's true
    someone, somewhere is thinking of you!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Phong Nha

Annelies

Van 10 juni tot en met 21 augustus zal ik te vinden zijn met mijn rugtas in the land down under. Het Australië avontuur zal dan eindelijk beginnen! Mijn reis zal beginnen in Sydney. Zodra ik Sydney heb gezien zal mijn surfkamp beginnen! Het surfkamp zal een week duren. Tijdens het surfkamp zullen we van Sydney tot Byron Bay reizen. Daarna zal de reis verder gaan langs de oostkust. Als ik in Cairns ben aangekomen ga ik een duikcursus volgen in the Great Barrier Reef. ( De mooiste Koraalzee van de wereld!) Mijn terugvlucht zal 21 augustus vertrekken vanuit Sydney. Waar ik heen ga nadat ik Cairns heb bekeken staat nog open. Het lijkt mij leuk om naar Alice springs te gaan. De Great Oceaan Road en Melbourne staan hoog op mijn lijstje. Tijdens mijn reis zal ik reisverslagen gaan schrijven en foto's toevoegen. Zo houd ik jullie op de hoogte over mijn avontuur!

Actief sinds 23 Mei 2013
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 13238

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 14 November 2015

Reis 2015 Azie

23 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Australië

Landen bezocht: