De eerste week van een nieuw avontuur. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu De eerste week van een nieuw avontuur. - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Annelies Herikhuisen - WaarBenJij.nu

De eerste week van een nieuw avontuur.

Door: Annelies

Blijf op de hoogte en volg Annelies

15 Juli 2015 | Myanmar, Rangoon

Mijn laatste reisverslag was een lange tijd geleden. Hoogste tijd dus voor een nieuw avontuur. Die is er zeker gekomen. Afgelopen zaterdag ben ik gearriveerd in Bangkok. Ik verbleef hier 3 nachten om bij te komen. Zoals jullie wel kunnen raden is het daar niet van gekomen. Ik heb met een boottocht over de rivier de stad goed mogen verkennen en een kijkje genomen bij en van de vele prachtige tempels . Bangkok is op het moment erg toeristisch. Tijd dus om de stad van boven te bekijken! Op de 64 verdieping hoge skybar (waar de hangover 2 plaats vond) heb ik mogen genieten van een prachtig uitzicht, maar dit kon niet zomaar! Met mijn slippertjes kwam ik er namelijk niet in. Ik moest hakken huren bij de ingang en de mannen onder ons konden gebruik maken van de pantalon verhuur. Ik raad iedereen aan om Bangkok of welke andere stad dan ook te bekijken vanaf een skybar. Dinsdagochtend was het tijd voor Myanmar. Myanmar is nog niet erg toeristisch. Het land is nog niet lang toegankelijk voor toeristen. Je komt hier terecht in het echte leven. Het leven is erg puur en niks is gemaakt of vorm gegeven voor toeristen. Dit merkte ik al snel. Tijdens een bezoek aan de straat kwam ik al het een en ander tegen, namelijk dode dieren hangend in de volle zon, biggenkopen, volledige beesten en slangen zijn hier de normaalste zaak van de wereld. De mensen proberen hier alles te verkopen. Ik kwam zelfs verroest gereedschap tegen. Het leuke is dat je veel groenten en fruit tegenkomt wat in Nederland niet echt verkrijgbaar is.

Tijdens mijn eerste dag heb ik een bezoek gebracht aan de kleine pagode. Het is zo mooi! Tijdens mijn bezoek raakte ik aan de praat met een local. Hij heeft mij uitgebreid vertelt over de pagodes, de tempels en het boeddhisme. Dit was super interessant. Vaak loop je wat rond en kijk je naar de mooie elementen, maar nu krijg je een volledige indruk van het geloof en de beleving vanuit een boeddhist. Wat bleek nou. Ik bekeek de pagode in de verkeerde richting. Je moet met de klok meelopen, anders brengt het ongeluk. Ook is er een logica in de indeling van de pagode. Het bestaat uit de dagen van de week. Het is een gecompliceerd verhaal, maar het komt erop neer dat het boeddhisme veel aandacht besteed aan de geboortedag van de mens. Boeddhisten relateren dit aan het karakter, de manier van leven en aan de kwaliteit van de relatie met je geliefde. Ook de opbouw van tempels hebben een betekenis. Je ziet vaak traptredes op de top. Dit moeten altijd 9 tredes zijn, dan geeft het geluk. Een boeddhist brengt een gebed uit bij het deel van de tempel wat gerelateerd is aan zijn/haar geboortedag. Ik vind het mooi dat bij het boeddhisme de behoeften en de verlangens van de mens worden meegenomen. De normen en waarden van het geloof zijn goed toepasbaar in het dagelijkse leven en het stimuleert de mens om het beste uit zichzelf te halen. De local vertelde mij dat ik de stad niet moet verlaten zonder de grote pagode te bekijken. Het zal ervoor zorgen dat ik niks in leven volledig zal afmaken. Het belangrijk om in het leven dingen te doen die je wilt. Je kan het beter vandaag nog doen. Misschien komt het er morgen niet meer van.

Ik vind het wel apart om te zien dat het leven hier zo anders is. Ze staan hier met hun hele keuken en tent op de straat met een mini tafel en stoeltjes hun eten te verkopen. Zie je het al voor je in Nederland? Een monopoly positie zullen ze niet snel hebben. 5 meter verder kan je precies hetzelfde krijgen. Alhoewel, het verotte gereedschap was toch aardig creatief!

Ik vind het fijn om weer op reis te zijn en weer een nieuw avontuur te hebben! Het is wel weer even wennen. Vooral omdat het erg lange tijd is. Morgen ga ik de trein ervaren. Dit schijnt een hele ervaring te wezen en de trein doet hier 3 uur over een rondje van 30 kilometer. Het is meer een toeristische spot aan het worden dan een serieus vervoersmiddel. De beste manier om jezelf te verplaatsen is dan ook met de bus, taxi of het vliegtuig. Dus als jullie deze week last hebben van vertraging bij de NS moeten jullie maar zo denken. Het kan altijd erger. & geloof me je komt altijd aan op je bestemming. Met een omweg of wat extra tijd & zo niet dan heeft het zo moeten zijn.

  • 16 Juli 2015 - 11:13

    Aagje Adema:

    Dag Annelies,

    De eerste week van je beleving zit er al weer bijna op. Wat mooi dat je iemand tegen bent gekomen die je veel kon vertellen over de pagode, een toevoeging van wat je ziet en de beste informatie krijg je van iemand die er mee te maken heeft. Leuk om je verslag te lezen en ik kijk uit naar het volgende. Veel plezier, geniet en doe voorzichtig.
    Lieve groet,
    Aagje

  • 17 Juli 2015 - 18:10

    Buurtjes:

    Lieve Annelies, wat een prachtig verslag! Dat belooft wat! Deze reis gaat je veel brengen, wat jij via je leuke verslagen weer een beetje aan ons doorgeeft! Geniet ervan met een dikke hoofdletter! We denken aan je!
    Veel liefs!

  • 17 Juli 2015 - 21:51

    Mitch:

    Hoiii Annelies

    Super gaaf om dit al van je te lezen! Zo te zien ga jij daar veel mooie dingen meemaken. Ben benieuwd na het volgende verhaal, Geniet ervan.

    X mitch



  • 19 Juli 2015 - 13:26

    Wilma:

    Hoi Annelies! Weer spannend om jouw avonturen te lezen!.. Zag gister een mooie foto van Myanmar!..duizenden boeddhistische tempels bij elkaar!.. Bagan!.. Een vd vroege hoofdsteden v het huidige Myanmar!.. Kijkje nemen?

  • 12 Augustus 2015 - 18:05

    Chris Miljoen:

    Dag lieve Annelies,

    Eindelijk de tijd om jouw verhalen te lezen! En wat leuk is het. Ik herken jou er meteen in. Je laten verrassen door nieuwe culturen en indrukken en vertalen naar je eigen leven. Top:-)

    Met plezier en gepaste jaloezie lees ik je verhalen.

    Meid, maak er een bijzonder mooie ervaring van. Pas goed op jezelf en weet dat je gemist wordt!

    Gr. C.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Annelies

Van 10 juni tot en met 21 augustus zal ik te vinden zijn met mijn rugtas in the land down under. Het Australië avontuur zal dan eindelijk beginnen! Mijn reis zal beginnen in Sydney. Zodra ik Sydney heb gezien zal mijn surfkamp beginnen! Het surfkamp zal een week duren. Tijdens het surfkamp zullen we van Sydney tot Byron Bay reizen. Daarna zal de reis verder gaan langs de oostkust. Als ik in Cairns ben aangekomen ga ik een duikcursus volgen in the Great Barrier Reef. ( De mooiste Koraalzee van de wereld!) Mijn terugvlucht zal 21 augustus vertrekken vanuit Sydney. Waar ik heen ga nadat ik Cairns heb bekeken staat nog open. Het lijkt mij leuk om naar Alice springs te gaan. De Great Oceaan Road en Melbourne staan hoog op mijn lijstje. Tijdens mijn reis zal ik reisverslagen gaan schrijven en foto's toevoegen. Zo houd ik jullie op de hoogte over mijn avontuur!

Actief sinds 23 Mei 2013
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 13225

Voorgaande reizen:

11 Juli 2015 - 14 November 2015

Reis 2015 Azie

23 Mei 2013 - 31 December 2013

Mijn eerste reis

10 Juni 2013 - 21 Augustus 2013

Australië

Landen bezocht: